Jak při vaření zachovat co nejvíce vitamínů

Při přípravě pokrmů třeba myslet na to, abychom zachovali výživovou hodnotu jednotlivých surovin. Například prudkou či dlouhou tepelnou úpravou může dojít ke zničení některých vitamínů či enzymů. Pojďme si nejprve vysvětlit, co jsou to vitamíny a enzymy, proč jsou pro nás důležité. Kvalitu našeho života, pevného zdraví a průběh biochemických reakcí a dějů ovlivňuje řada faktorů, mezi které patří i vitamíny a enzymy. Vitamíny jsou nezbytné pro správný růst a vývoj každého jedince. Živočišný organismus si je nedokáže připravit, proto je odkázán na jejich příjem v potravě. Enzymy najdeme jen v syrových potravinách, jejich nejbohatším zdrojem je exotické ovoce, např. ananas nebo papája. Na zvýšený přísun těchto látek v potravě bychom se měli zaměřit již kolem třicátého roku života, kdy produkce vlastních enzymů klesá. V našem těle se enzymy podílejí na látkové výměně, mají velký význam při trávení, srážení krve a navíc ochraňují organismus proti infekcím.

Zelenina a ovoce jsou nejdůležitějším zdrojem vitamínů, přesto při jejich úpravě děláme často řadu chyb. Pozornost je třeba věnovat již výběru zeleniny a ovoce při nákupu v obchodě. Nejhodnotnější je vždy sezónní zelenina a ideální čerstvá. V zimním období zeleninu častěji upravujeme tepelně, na jaře av létě ji konzumujeme více v čerstvém stavu. Ideální je vaření v páře, které patří k nejzdravějším přípravě pokrmů. Tajemství vaření v páře spočívá v přípravě, při které zelenina a další potraviny neleží ve vodě, a proto v ní neztrácejí své důležité živiny. Vaření v páře je vhodné pro přípravu zeleniny, masa i ryb. „Osobně doporučuji vaření v páře, dušení na tuku s následným podlití vodou či dušení bez použití oleje, vaření spíše jen v zimním období. A co nejvíce omezit smažení. Na jaře a v létě je ideální konzumovat stravu co nejjednodušeji upravenou, nejlépe čerstvou ve formě salátů . I při výběru způsobu úpravy potravin bychom měli brát v úvahu především roční období. V létě a na jaře můžeme konzumovat stravu čerstvou a na podzim a pak i v zimě více tepelně upravenou“ vysvětluje konzultantka zdravého životního stylu Jana Altnerová.

volně přeloženo z  plusprevas.sk

Napsat komentář