Otužování – prevence před chorobami

Na podzim či v zimě nás často nemine nepříjemné studené a sychravé počasí. Na imunitní systém jsou kladeny zvýšené nároky kvůli vlhkému počasí – počet nachlazení, kýchání, smrkání a chřipkových epidemií stoupá. Nachlazením se sice nedá vždy zabránit, ale pomocí určitých preventivních opatření lze imunitu posílit. Připojte se k otužilci, kteří neznají rýmu as respektem jejich obcházejí všechny zimní neduhy.

Způsoby jak otužovat zdraví

Obecně existují dva druhy otužování – rekreační a sportovní. Praktické a dlouholeté zkušenosti s otužováním má i praktický lékař pro dospělé v Dunajské Stredě – MUDr. Jozef Macao, který je zároveň předsedou sdružení sportovního otužování a dálkového plavání s názvem Lední medvědi.

„Pod rekreačním otužováním rozumíme sprchování se studenou vodou, saunování a sportování po celý rok ve volné přírodě, například běhání nebo cyklistiku v lehkém úboru. Pod sportovním otužováním chápeme plavání ve studené vodě pod 10 stupňů Celsia za každého počasí. Zimní plavání je vhodným doplňkem i pro jiné sportovní disciplíny – například horolezectví, dálkové plavání, potápění, zimní turistiku, lyžování a podobně, „tvrdí MUDr. Macao. Ne všechny sporty sedí každému, proto netrvajte na něčem, v čem nejste dobří! Pokud jste sportu oddaní srdcem, budou výsledky lepší, než kdybyste cvičili „pod tlakem“.

Méně antibiotik – více otužování

Otužování se MUDr. Jozef Macao podle vlastních slov začal věnovat právě z důvodu častých angín či chřipek. Začal se otužovat v létě, sprchoval se ve studené vodě az nutnosti se postupně stávala záliba. Jeho pacienti v ambulanci však často zájem o otužování nemají. „Na ambulanci nás navštěvují pacienti, kteří si hned po příjezdu ptají na léčbu léky. Antibiotika přitom likvidují výlučně původce bakteriální infekce, na viry vůbec nezabírají, „vysvětluje MUDr. Macao. Paradoxně, z více možností, které otužování nabízí, pacienti nejlépe přijímají saunování. „Otužovat může v podstatě každý zdravý člověk, na základě doporučení lékaře. S plaváním v zimě ve studené vodě je nejlepší začít do 40. roku věku. Po čtyřicítce se dá začít se zimním plaváním po důkladné prohlídce a opět pouze se souhlasem lékaře, „doporučuje MUDr. Jozef makat.

Pozor, začínáme!

Pravidelnost a systematičnost hraje při otužování klíčovou roli. Základem otužování je domácí otužování. „Začátečníci mají denně sprchovat studenou vodou. Nejlepší je začít vlažnou vodou a postupně ji ochlazovat. Dělejte to zásadně ráno. Studenou vodou se můžete otužovat i večer, ale tím nenahrazují ranní otužování, ale jej pouze doplňujete. Ráno je třeba se otužovat dvakrát tak dlouho jako večer. V zimě doporučuji sprchovat 1 – 3 minuty, v létě 3 – 5 minut, „doporučuje MUDr. Macao. Po osprchování se otřete suchým ručníkem, zahřejte se cviky, aby se vaše tělo ohřálo a až potom snídejte. Otužilé se stanete přibližně po roce a půl pravidelného otužování se. Otužovat se můžete za každého počasí, během chladných zimních dní je ideální i lyžovačka či jogging. „Lidé mají málo pohybu, bojí se, že nastydnou. Přitom sport posiluje imunitní systém. Důležité je být v neustálém pohybu, a to i během zimy. Třeba se naučit dělat si teplo z vlastních zdrojů, čili vlastní aktivitou, „upřesňuje MUDr. Jozef makat.

Dostaňte tělo do formy

Začínající otužilec by se měl snažit dodržovat během celého roku pravidelný biorytmus. „V praxi to znamená, v létě iv zimě třeba spát pod lehkou přikrývkou a chodit do postele vždy ve stejnou dobu. Optimální teplota v ložnici je 18 stupňů Celsia, v obýváku nebo v kanceláři okolo 22 stupňů Celsia, „doporučuje MUDr. Macao. Jak dále tvrdí, sníženou imunitu máme také z důvodu uzavřených a častokrát i zbytečně přehřátých kancelářských prostor. Tělo si odvykat reagovat na výkyvy teplot venku a snadněji onemocní. Zatímco na ulicích běžně potkáte lidi s čepicemi a šálou, otužilců poznáte na první pohled. „Nenosí šála ani rukavice do venkovní teploty minus 5 – 10 stupňů C, podle individuální vytrénovanosti. Důležité je i v mrazu nepřekrývají si ústa ani nos šálou nebo šátkem, protože při výdechu se na nich usazují choroboplodné zárodky, které pak znovu vdechujete. „Zvýšit umunitu však lze poměrně jednoduše i vhodnou stravou. „Je třeba konzumovat především snadno stravitelné jídla bohatá na vitamíny, enzymy, minerály, čili čerstvé ovoce a syrovou zeleninu. Důležité je i pít hodně tekutin, při otužování je nejvhodnější teplý čaj. Dobré je vylepšit ho přidáním medu, který je výživný a má i protiinfekční účinky, „upřesňuje MUDr. Macao. Samozřejmostí při otužování je nepřeceňovat své schopnosti. Navíc, naučí vás překonávat lépe každodenní stres, špatnou náladu či deprese hlavně v podzimním či zimním období.

Sedm základních otužovacích metod

Plavání ve studené vodě – jde vlastně o plavání v otevřených vodních plochách za každého počasí. V tomto případě platí zásada – zimní plavání třeba začít už v létě.

Ledové koupání – je to plavecké odvětví, při kterém se zimní plavci chodí pravidelně koupit při teplotách okolo bodu mrazu. Sezóna ledových plavce trvá od podzimu do jara.

Pohybové aktivity – (běh, chůze, kolektivní sporty atd..) – Jsou prováděny venku s využitím proudění studeného vzduchu, například nejvhodnějšími místy jsou parky, zahrady, louky či lesy.

Sněhové zábaly – jsou užitečným způsobem zejména tam, kde není možnost využití vody. Taktéž je možné se po plavání ve studené vodě ještě „vyválet“ ve sněhu.

Polévání se studenou vodou – je to jeden z nejstarších způsobů jak nabudit organismus k vyšším výkonům.

Sprchování se studenou vodou – je doporučeno pro začátečníky jako příprava na první vstup do studené vody.

Sauna – jde o koupel v horkém a suchém vzduchu (teplota 60 – 90 stupňů Celsia, ale s nízkou vlhkostí 10 – 30 procent). Nedílnou součástí saunování je následné ochlazení se studenou vodou (omývání, sprchování, ponorný koupel, plavání).

Desatero otužilců

 1 ) otužilec pravidelně konzultuje svůj zdravotní stav s lékařem a nejméně jednou za rok absolvuje komplexní prohlídku

2 ) otužuje se postupně a soustavně

3 ) nepřeceňuje své síly

4 ) dodržuje pravidelný biorytmus

5 ) vyhýbá se alkoholu, cigaretám a drogám

6 ) otužování kombinuje s jiným sportem

7 ) působí osvětově na jiných, získává dalších adeptů otužování

8 ) pěstuje si pevnou vůli

9 ) snaží se o duševní pohodu a vždy má dobrou náladu

10 ) ví, že otužování je nejlepší prostředek jak se vyhnout nemocem

zdroj zzz.sk

One thought on “Otužování – prevence před chorobami

Napsat komentář